Zoeken
  • Danielle Meesters

Hoe ga je om met afleiding?


Je bent nog maar net aan iets nieuws begonnen, of je verveelt je alweer. Je was bezig met je werk, maar ineens stond je een wasje te draaien en heb je ondertussen nog een vriendin gebeld!


What happened?


Wanneer je ADHD hebt, werkt jouw brein net iets anders als bij de ander. Je krijgt veel meer prikkels binnen! Daarnaast worden de prikkels niet helemaal gefilterd zoals dat normaal gesproken gebeurd. Waardoor je hoofd-en bijzaak niet goed van elkaar kunt onderscheiden.


Komt er een nieuwe prikkel bij je binnen, dan neig je dus om deze meteen aandacht te geven en uit te gaan voeren. Dit gaat bijna als vanzelf.


Hier komt ook de impulsiviteit vandaan bij mensen met ADHD. Je doet het dus niet expres. Het is echt niet zo dat jij niet hard genoeg je best doet om bij de les te blijven of je ergens op te concentreren.


Er gebeurd gewoon ZOVEEL MEER in jouw hoofd dan in het hoofd van de ander (bewust dan).


Het gaat soms zelfs zo snel, dat je bijvoorbeeld trek hebt in een banaan en deze wilt gaan pakken in de keuken. Maar als je in de keuken bent aangekomen zie je dat er wat vaat in de vaatwasser moet. Zonder nadenken ruimt je deze in en wanneer je klaar bent, weet je eigenlijk niet meer waarom je in eerste instantie de keuken in was komen lopen!


Soms is dit wel fijn, als je geen verplichtingen hebt en constant nieuwe taken begint uit te voeren. De dag is zo voorbij!


Maar meestal zorgt het ervoor dat we de dingen niet af krijgen die belangrijk zijn en die OOK graag zouden willen doen.


Wat ik vaak doe wanneer ik belangrijk taken 'moet' (wil) uitvoeren en hiervoor concentratie nodig heb is het volgende.


  1. Zorg dat je in een rustige omgeving gaat zitten, waar het opgeruimd is. (dus niet in de woonkamer waar het een rommeltje is en de tv aanstaat)

  2. Neem je telefoon NIET mee. Laat deze maar even in de woonkamer liggen.

  3. Zet een wekker. Ik gebruik vaak het Pomodoro systeem. Je zet dan een wekker van 25 minuten waarin je je vol focus richt op je taak, zonder je af te laten leiden. Na 25 minuten neem je 5 minuten pauze (hier kan je weer een wekker voor zetten) waarin je mag doen waar je zin in hebt!

Heb jij je eigen maniertjes al ontwikkeld voor jezelf? Hoe ga jij om met makkelijk afgeleid worden?



4 keer bekeken

BTW nr: NL155560852B01 / KvK nr: 74237039

+31 6 15331803

Amsterdam

©2020 by Danielle Meesters.