5 tips om beter te slapen, voor mensen met ADHD / ADD



Bijna 80% van de mensen met ADHD/ADD heeft moeite met slaap. En laat slaap nou een van de belangrijkste dingen zijn om goed te kunnen functioneren.

Daarom deel ik in deze blog tips die jou kunnen helpen om beter te slapen.


Een goede slaaproutine is super belangrijk om rustig te slapen. Na een drukke dag meteen je bed induiken is niet bevorderlijk voor een goede nachtrust.


#1 - Magnesium

Magnesium heeft een kalmerende werking. Het ontspant je spieren, bloedvaten en zelfs je hersenen. Daardoor kan je meer ontspannen slapen.

Ik raad mijn cliënten met ADHD/ADD eigenlijk altijd aan om magnesium supplementen te slikken.


#2 - Douchen voor het slapen gaan

Water spoelt letterlijk alles van je af, het kan daarom helpen om de drukte van de dag letterlijk van je af te spelen. Daarnaast werkt warm water ontspannend. Uit onderzoek is gebleken dat mensen die warm douchen voor het slapen gaan sneller in slaap komen, maar ook nog eens langer slapen en een 20% toename van de diepe slaap.


Wanneer je net de douche uitkomt, zal je lichaam opwarmen waardoor je je alerter en creatiever zult voelen. Maar naarmate het later wordt, zal je lichaam zichzelf automatisch gaan afkoelen om zich klaar te maken voor rust. Hierdoor zal je gaan ontspannen en val je makkelijk in slaap wanneer je je bed in duikt. Het werkt dus het beste als je 1-2 uur voor het slapengaan gedoucht of gebadderd hebt.


#3 - Geen schermtijd voor het slapen

Voor mij is dit een open deur, maar toch hoor ik vaak nog van cliënten dat ze graag Netflix'en, Youtube'n of op hun telefoon scrollen voordat ze gaan slapen. Dit licht is funest voor het slapengaan, omdat het de natuurlijke aanmaak van melatonine (slaap hormoon) tegenwerkt. En die maak je al lastiger aan wanneer je ADHD / ADD hebt.


Kies die minstens een uur voor het slapen gaan voor een andere activiteit zoals; lezen, mediteren, een puzzel of een spel, kletsen met een familielid, een kleine wandeling.


#4 - Sport in de ochtend (of overdag, ipv. 's avonds)

De dag beginnen met bewegen is voor iedereen een goed idee, maar vooral als je ADHD/ADD hebt is het een aanrader. Het is letterlijke je natuurlijke medicijn.


Ik weet dat veel mensen het heerlijk vinden om in de avond te sporten, maar het bevordert niet je slaap. Je activeert namelijk je lichaam weer als je sport en het heeft langer nodig om tot rust te komen.


#5 - Ga naar buiten!

Daglicht en de buitenlucht zijn voor veel dingen goed voor je. Je hebt zonlicht nodig om vit. D aan te maken. En het is heel erg belangrijk voor onze biologische klok.

Wanneer je moeilijk in slaap komt, kan je het beste voor 12uur 's middags naar buiten gaan en dan minstens 15/20 minuten.


Hoe meer daglicht je ziet, hoe meer melatonine je (in de avond) aanmaakt. Melatonine is een hormoon dat je helpt een natuurlijk ritme te hebben. Wanneer je blootgesteld wordt aan licht is dat voor je lichaam een teken om wakker te worden/zijn. Wanneer de blootstelling aan licht afneemt is dat een teken om meer melatonine aan te maken en dus te gaan slapen.


Wat helpt jou om beter in slaap te komen?

102 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven